شیبا صنعت شیبا صنعت .

شیبا صنعت

گیربکس شافت مستقیم چیست؟

گیربکس شافت مستقیم چیست؟
در گیربکس شافت مستقیم که از پرکاربردترین گیربکس های صنعتی است ،برای افزایش راندمان از چرخدنده های هلیکال استفاده می شود. گیربکس هلیکال دارای چرخ دنده با دنده های زاویه دار با محور اصلی می باشد.

از مهم ترین مزیت های گیربکس هلیکال میتوان به کم سروصدا بودن آن در هنگام کار به واسطه استفاده از چرخنده دنده هلیکال اشاره کرد.

راندمان گیربکس هلیکال به سبب زیاد بودن میزان درگیری چرخدنده ها با یگدیگر افزایش می یابد.

درگیربکس شافت مستقیم بسته به توان و دور خروجی تعداد مراحل و تعداد دنده های هر چرخدنده متفاوت است.

تفاوت گیربکس هلیکال و حلزونی در چیست؟
همانطور که در بالا بیان شد تعداد دنده های درگیر در هم به صورت هم زمان در گیربکس هلیکال به نسبت چرخ دنده های حلزونی و ساده بیشتر است، همین امر سبب میشود تا بارکمتری روی هر دندانه به صورت جدگانه اعمال شود و لذا از میزان استهلاک گیربکس هلیکال کم شود، همچنین این امر باعث کاهش ارتعاشات و شوک نیرویی به دنده ها می شود.

در گیربکس هلیکال به علت استفاده از چرخ دنده هلیکال و افزایش سطح درگیری دنده ها دمای چرخنده ها افزایش می یابد این عامل و افزایش نیروی محوری باعث کاهش راندمان و کارآیی به مقدار اندک می شود.

از آنجا که در دنده های هلیکال نیروی شعاعی و محوری زیاد است در گیربکس شافت مستقیم از یاتاقان های رانشی یا غلتکی استفاده می شود، که به طور معمول بزرگتر و گران تر از یاتاقان های ساده استفاده شده در سایر گیربکس ها همانند گیربکس حلزونی می باشند.

در گیربکس شافت مستقیم میزان نیروهای محوری به نسبت زاویه تماس دنده متفاوت است. اگرچه هرچه زاویه این دنده ها بیشتر باشد باعث ایجاد سرعت و حرکت نرم تری می شود، اما افزایش نیروی محوری افزایش این زاویه را تا 45 درجه محدود میکند.

مزیت انواع گیربکس هلیکال
علاوه بر مزیت های بیان شده در بالا برای چرخنده هلیکال که در گیربکس شافت مستقیم کاربرد دارند، قابلیت انتقال نیرو به صورت موازی یا متقاطع از دیگر مزیت های چرخ دنده هلیکال می باشد.

هنگامی که از دنده های هلیکال به صورت متقاطع استفاده می شود، سطح تماس بین دنده های کاهش می یابد لذا توانایی تولید و انتقال نیرو به نسبت حالت هم راستا کاهش می یابد.

به طور کلی از مزیت های کاربردی گیربکس شافت مستقیم می توان به مزایای مهندسی و عملکردی، قابلیت تعویض قطعات و زیر مجموعه  این تیپ گیربکس اشاره کرد.

کاربرد گیربکس شافت مستقیم
گیربکس شافت مستقیم از کارآمد ترین گیربکس های تولید شده در صنعت گیربکس صنعتی می باشد، که راندمانی حدود 85 درصد دارند.
گیربکس شافت مستقیم درصنایع گوناگونی  همانند صنایع زیر کاربرد دارد:
•    صنایع کود، صنایع چاپ، صنایع زمینی
•    کارخانه های فولادی، نورد، صنایع برق و بندر
•    صنایع نساجی، صنایع پلاستیک، صنایع غذایی، نوار نقاله، آسانسور، دمنده
•    کمپرسور، صنایع نفت و برش و سایر صنایع

برای تهیه و خرید انواع گیربکس صنعتی و مشاوره رایگان ،می توانید با مشاوران شیبا صنعت در تماس باشید.

 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ دی ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۴۸:۵۴ توسط:ک-نور موضوع: نظرات (0)