کاربرد آنالیز اثر جریان در تشخیص عیوب الکتروموتورها
مقدمه
با توجه به نقش مهم انواع الکتروموتورهای سه فاز و تکفاز در صنعت، پیشگیری ازعواملی که باعث توقفهای ناگهانی آنها و جلوگیری از کاهش راندمان سیستم، کاهش تولید و افزایش هزینهها بسیار مؤثر است. یکی از مهمترین این روش ها، آنالیز اثر جریان موتور است.
در گذشته آنالیز اثر جریان موتور بهعنوان روشی که در کارکرد موتور هیچگونه تأثیری ندارد شناختهشده است. در این روش با نمونهبرداری جریان از یک فاز موتور و آنالیز فرکانسهای بهدستآمده میتوان به وجود، اندازه و نوع برخی از عیوب متداول در موتورها پی برد.
بررسی خارج از مرکزیت در الکتروموتور
خارج از مرکز وضعیتی است که در آن فاصله هوایی بین روتور و استاتور متقارن نیست. بهعبارتدیگر عدم تقارن در فاصله هوایی وجود دارد. این پدیده موجب ایجاد نیروی کشش الکترومغناطیسی نامتعادل یا عدم تعادل نیروی شعاعی میشود که درنهایت در صورت افزایش بیشازحد، موجب برخورد روتور با استاتور و متعاقب آن توقف آنی است و سبب اثر ارتعاشات بر هسته استاتور و متناسب با آن بر سیمپیچهای استاتور و روتور میشود. بنابراین چنانچه عیب خارج از مرکزیت در مراحل اولیه شناسایی میشود، میتوان با پایش روند افزایشی آن از توقف آنی موتور جلوگیری کرد.
خارج از مرکزیت در موتورها به سه صورت نمایان میشوند که عبارتاند از:
1-گریز از مرکز استاتیک
در این حالت فاصله هوایی بین روتور و استاتور در موقعیت کمتر از حد متعارف و در یک موقعیت بیشتر از حد متعارف است این کاهش فاصله هوایی با چرخش روتور تغییر نمیکند و هنگامیکه به وجود میآید که مرکز روتور و استاتور یکی نیستند. پدیدار شدن این نوع خارج از مرکزیت میتواند ناشی از بیضوی بودن هسته استاتور، نامیزان بودن یاتاقانها به علت مشکلات نسبی ساییده شدن یاتاقانها، نامیزان بودن کوپلینگ مکانیکی و به وجود آمدن پدیده soft foot باشد.
2-گریز از مرکز دینامیک
این پدیده هنگامی اتفاق میافتد که روتور حول مرکز استاتور میچرخد اما هممحور نیستند. خارج از مرکزیت دینامیک سبب کاهش فاصله هوایی در طول محیط چرخش روتور میشود و برخلاف خارج از مرکزیت استاتیکی که فقط در یک نقطه کاهش فاصله هوایی داشتیم، این تغییرات در فاصله هوایی همراه با چرخش روتور مدام تغییر میکند و تمامی محیط استاتور را شامل میشود، دلایل به وجود آمدن این پدیده عبارتاند از: تشدید مکانیکی اجزاء موتور در سرعت بحرانی، گشادشدن محوطه یاتاقان و … . افزایش این مؤلفه فرکانسی بسیار بااهمیتتر از گریز از مرکز استاتیک است .
3-گریز از مرکز مخلوط
در این وضعیت گریز از مرکز استاتیک و دینامیک تمایل به همزیستی باهم دارند در این شرایط روتور نه حول محور استاتور و ننه حول مرکز خود میچرخد، بلکه حول نقطهای بین مرکز استاتور و روتور میچرخد.
ما در وبسایت شیبا صنعت سعی کردیم مطالب مفید و آموزنده ای درباره انواع الکتروموتورتک فاز و سه فاز و انواع گیربکس صنعتی گردآوری کنیم ، شما می توانید با مراجعه به آنها پاسخ سوالات احتمالی خود را پیدا کنید.
برچسب: ،