شيبا صنعت شيبا صنعت .

شيبا صنعت

گيربكس شافت مستقيم چيست؟

گيربكس شافت مستقيم چيست؟
در گيربكس شافت مستقيم كه از پركاربردترين گيربكس هاي صنعتي است ،براي افزايش راندمان از چرخدنده هاي هليكال استفاده مي شود. گيربكس هليكال داراي چرخ دنده با دنده هاي زاويه دار با محور اصلي مي باشد.

از مهم ترين مزيت هاي گيربكس هليكال ميتوان به كم سروصدا بودن آن در هنگام كار به واسطه استفاده از چرخنده دنده هليكال اشاره كرد.

راندمان گيربكس هليكال به سبب زياد بودن ميزان درگيري چرخدنده ها با يگديگر افزايش مي يابد.

درگيربكس شافت مستقيم بسته به توان و دور خروجي تعداد مراحل و تعداد دنده هاي هر چرخدنده متفاوت است.

تفاوت گيربكس هليكال و حلزوني در چيست؟
همانطور كه در بالا بيان شد تعداد دنده هاي درگير در هم به صورت هم زمان در گيربكس هليكال به نسبت چرخ دنده هاي حلزوني و ساده بيشتر است، همين امر سبب ميشود تا باركمتري روي هر دندانه به صورت جدگانه اعمال شود و لذا از ميزان استهلاك گيربكس هليكال كم شود، همچنين اين امر باعث كاهش ارتعاشات و شوك نيرويي به دنده ها مي شود.

در گيربكس هليكال به علت استفاده از چرخ دنده هليكال و افزايش سطح درگيري دنده ها دماي چرخنده ها افزايش مي يابد اين عامل و افزايش نيروي محوري باعث كاهش راندمان و كارآيي به مقدار اندك مي شود.

از آنجا كه در دنده هاي هليكال نيروي شعاعي و محوري زياد است در گيربكس شافت مستقيم از ياتاقان هاي رانشي يا غلتكي استفاده مي شود، كه به طور معمول بزرگتر و گران تر از ياتاقان هاي ساده استفاده شده در ساير گيربكس ها همانند گيربكس حلزوني مي باشند.

در گيربكس شافت مستقيم ميزان نيروهاي محوري به نسبت زاويه تماس دنده متفاوت است. اگرچه هرچه زاويه اين دنده ها بيشتر باشد باعث ايجاد سرعت و حركت نرم تري مي شود، اما افزايش نيروي محوري افزايش اين زاويه را تا 45 درجه محدود ميكند.

مزيت انواع گيربكس هليكال
علاوه بر مزيت هاي بيان شده در بالا براي چرخنده هليكال كه در گيربكس شافت مستقيم كاربرد دارند، قابليت انتقال نيرو به صورت موازي يا متقاطع از ديگر مزيت هاي چرخ دنده هليكال مي باشد.

هنگامي كه از دنده هاي هليكال به صورت متقاطع استفاده مي شود، سطح تماس بين دنده هاي كاهش مي يابد لذا توانايي توليد و انتقال نيرو به نسبت حالت هم راستا كاهش مي يابد.

به طور كلي از مزيت هاي كاربردي گيربكس شافت مستقيم مي توان به مزاياي مهندسي و عملكردي، قابليت تعويض قطعات و زير مجموعه  اين تيپ گيربكس اشاره كرد.

كاربرد گيربكس شافت مستقيم
گيربكس شافت مستقيم از كارآمد ترين گيربكس هاي توليد شده در صنعت گيربكس صنعتي مي باشد، كه راندماني حدود 85 درصد دارند.
گيربكس شافت مستقيم درصنايع گوناگوني  همانند صنايع زير كاربرد دارد:
•    صنايع كود، صنايع چاپ، صنايع زميني
•    كارخانه هاي فولادي، نورد، صنايع برق و بندر
•    صنايع نساجي، صنايع پلاستيك، صنايع غذايي، نوار نقاله، آسانسور، دمنده
•    كمپرسور، صنايع نفت و برش و ساير صنايع

براي تهيه و خريد انواع گيربكس صنعتي و مشاوره رايگان ،مي توانيد با مشاوران شيبا صنعت در تماس باشيد.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ دى ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۴۸:۵۴ توسط:ك-نور موضوع: نظرات (0)

تفاوت الكتروموتور تك فاز و سه فاز

مقدمه

الكتروموتورها به ما امكان مي دهند انرژي مكانيكي را به ساده ترين و كارآمدترين روش بدست آوريم. بسته به تعداد فاز منبع، و اينكه براي چه مورد مصرفي نياز داريم ، ما مي توانيم اين دسته از موتورها را به صورت تك فاز و سه فاز پيدا كنيم. انتخاب يكي با ديگري به قدرت مورد نياز بستگي دارد.

اگر درگير پروژه اي هستيد و نمي دانيد از چه نوع موتوري بايد استفاده كنيد؛ اين پست براي شما مناسب خواهد بود. در اين مطلب ما در مورد انواع الكتروموتورتك فاز و سه فاز توضيحاتي را ارائه خواهيم داد.

 موتور تك فاز

يك موتور تك فاز يك ماشين روتاري قدرت گرفته از جريان الكتريكي است كه مي تواند انرژي الكتريكي را به انرژي مكانيكي تبديل كند. اين نوع الكتروموتور با استفاده از منبع تغذيه تك فاز كار مي كند و حاوي دو نوع سيم كشي گرم و خنثي است و حتي توان آنها مي تواند به ۳ كيلو وات برسد. آنها فقط يك ولتاژ متناوب دارند. مدار با دو سيم كار مي كند و جرياني كه از روي آنها عبور مي كند هميشه يكسان است.

در اكثر موارد اين موتورهاي كوچك داراي گشتاور محدود هستند. با اين وجود موتورهاي تك فاز با قدرت حداكثر ۱۰ اسب بخار هم وجود دارند كه مي توانند با اتصالات تا ۲۴۰ ولت كار كنند. آنها يك ميدان مغناطيسي چرخشي ايجاد نمي كنند. موتورهاي تك فاز فقط مي توانند يك ميدان جايگزين توليد كنند؛ به اين معنا كه براي راه اندازي به يك خازن نياز دارند. تعمير و نگهداري آنها ساده و مقرون به صرفه است.

اين نوع از الكتروموتورها عمدتا در خانه ها، ادارات، فروشگاه هاي كوچك و غير صنعتي استفاده مي شود. متداول ترين كاربردي كه دارد شامل لوازم خانگي، سيستم هاي تهويه مطبوع خانگي و تجاري و ساير وسايل مانند مته، كولر و سيستم باز و بسته شدن درب گاراژ است.

 موتور سه فاز

موتور سه فاز يك ماشين الكتريكي است كه با استفاده از فعل و انفعالات الكترومغناطيسي؛ برق را به انرژي مكانيكي تبديل مي كند. بعضي از موتورهاي الكتريكي برگشت پذير هستند؛ آنها مي توانند انرژي مكانيكي را به انرژي الكتريكي تبديل كنند كه به عنوان ژنراتور كار مي كنند.

آنها با استفاده از يك منبع تغذيه سه فاز كار مي كنند و توسط سه جريان متناوب با فركانس يكسان هدايت مي شوند كه در لحظات متناوب به اوج خود مي رسند. آنها مي توانند تا ۳۰۰ كيلووات قدرت داشته باشند و سرعتي بين ۹۰۰ تا ۳۶۰۰ دور در دقيقه داشته باشند. از سه خط رسانا براي انتقال استفاده مي شود؛ اما استفاده نهايي نياز به كابل هاي چهار سيمي دارد كه با سه فاز و به علاوه خنثي مطابقت دارد.

انرژي الكتريكي سه فاز متداول ترين روش براي استفاده در شبكه هاي الكتريكي در سراسر جهان است؛ چون انرژي بيشتري را منتقل مي كند و استفاده قابل توجهي را در بخش صنايع شاهد هستيم.

 تفاوت بين موتور تك فاز و سه فاز

ابتدا بايد نوع نصب و جرياني كه از آن مي گذرد را تفكيك كنيم. در اين راستا؛ تفاوت بين جريان تك فاز و سه فاز در اين است كه جريان تك فاز از يك خط منتقل مي شود. علاوه بر اين، از آنچه كه فقط يك فاز يا جريان متناوب وجود دارد ولتاژ تغيير نمي كند.

 موتورهاي تك فاز هنگامي كه يك سيستم سه فاز در دسترس نيستند يا به منظور محدوديت قدرت استفاده مي شوند.
انواع موتورهاي سه فاز معمولا در صنعت بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرند چون قدرت آنها بيش از ۱۵۰% بيشتر از يك موتور تك فاز است و يك ميدان مغناطيسي چرخشي سه فاز ايجاد مي كند.
در حالي كه كار كردن يك موتور تك فاز مي تواند پر سر و صدا باشد و با لرزش همراه باشد؛ موتورهاي سه فاز كه گران تر هستند اين لرزش ها را ايجاد نمي كنند و سر و صداي كمتري دارند.

با مراجعه به وبسايت شيبا صنعت مي توانيد انواع محصولات مورد نياز خود را در اين زمينه مشاهده كنيد. 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ دى ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۲۲:۰۹ توسط:ك-نور موضوع: نظرات (0)

گيربكس هليكال چيست و چه كاربردها و مزايايي دارد؟

مقدمه

گيربكس‌هاي صنعتي از مهمترين و اصلي‌ترين ماشين‌هاي صنعتي هستند كه در انواع مختلف عرضه مي‌شوند. انواع گيربكس ها و گيرموتور هاي صنعتي از جمله گيربكس هليكال به‌دليل بازده و عملكرد متفاوت، كاربردها و مصارف مختلفي دارند. اين ماشين‌هاي گاهي بزرگ و گاهي كوچك، معمولا براساس نوع چرخ‌دنده‌ها و تعداد شافت‌ها تقسيم‌بندي مي‌شوند. انواع مختلف گيربكس‌هاي صنعتي ممكن است براي افزايش گشتاور يا كاهش آن مورد استفاده قرار گيرند. نسبت تبديل آن‌ها نيز در كاربردشان موثر است. ابعاد و فرم گيربكس‌هاي صنعتي مختلف نيز، متفاوت است. كارشناسان و مهندسان براساس نياز خود و باتوجه به اين مشخصات، گيربكس صنعتي مناسب كاربرد خود را انتخاب مي‌كنند. بنابراين شناخت انواع گيربكس صنعتي و كاربرد آن‌ها در انتخاب دقيق بسيار مهم است. گيربكس‌ هليكال يكي از انواع گيربكس‌هاي صنعتي هستند كه اكنون قصد داريم به معرفي آن‌ها بپردازيم.

گيربكس هليكال چيست؟

گيربكس هليكال از انواع گيربكس هاي صنعتي است كه به‌دليل بازده بالا، كاربرد‌هاي بسياري در صنايع مختلف دارد. اين نوع گيربكس متناسب با معني هليكال از چرخ‌دنده‌هاي مارپيچ (هليكال) تشكيل شده است كه به صورت جفت و با زاويه هليكس مشابه، خلاف جهت يكديگر قرار مي‌گيرند. به‌اين ترتيب گيربكس هليكال داراي چند محور است كه هر جفت اين چرخ‌دندخ‌هاي روي خود جاي مي‌دهد. اين محور‌ها در كنار يكديگر قرار گرفته‌اند و چرخ‌دند‌ه هاي سوار بر آن‌ها با درگيري بايكديگر، دروان و گشتاور ورودي را به‌يكديگر انتقال مي‌دهند. چرخ دنده‌هاي هليكال (مورب) به دليل نوع طراحي بيشتر بايكديگر درگير مي‌شوند (سطح تماس آن‌ها بيشتر است) و همين درگيري بيشتر راندمان گيربكس را بالاتر مي‌برد. بازده اين گيربكس‌ها بين ۸۰ تا ۹۵ درصد است. البته به‌ندرت مي‌توان بازده كمتر از ۹۰ درصد را از آن‌ها شاهد بود. درمورد متريال مورد استفاده در گيربكس هليكال نيز بايد گفت كه جنس بدنه اين گيربكس‌ها معمولا از چدن يا فولاد است. شافت‌ها را از فولاد و آلياژهاي فولاد مي‌سازند. ياتاقان‌ها نيز كه از ديگر اجزاي گيربكس‌هاي هليكال هستند از نوع غلطشي انتخاب مي‌شوند. جنس چرخ‌دنده‌ها نيز فولاد آلياژي است كه استحكام بالايي دارد.

انواع گيربكس هليكال كدامند؟

گيربكس‌هاي هليكال خود به چند دسته تقسيم مي‌شوند. درواقع به‌دليل كاربرد بسيار زياد اين نوع گيربكس صنعتي، آن‌ها را در نسخه‌هاي متعددي توليد مي‌كنند تا بتوان در صنايع مختلف و به‌فراخور نياز مورد استفاده قرار داد. انواع گيربكس هليكال عبارتند از:

گيربكس‌هاي هليكال فلنج‌دار
گيربكس‌هاي هليكال پايه فلنج‌دار
گيربكس‌هاي هليكال پايه‌دار


اين تنوع به گيربكس‌هاي هليكال قابليت كوپل شده با الكتروموتورها، نصب عمودي يا افقي، نصب روي ديوار يا سطح و جدا از الكتروموتور را مي‌دهد.

كاربرد گيربس هليكال

كاربرد گيربكس‌ هليكال به دليل بازده بالا، تنوع مناسب و البته استهلاك پايين اين نوع گيربكس صنعتي در صنايع مختلف بسيار زياد است. برخي از اصلي‌ترين كاربردهاي گيربكس‌هاي صنعتي هليكال عبارتند از:

صنعت آب و فاضلاب
صنايع غذايي و نوشيدني
صنايع داروسازي
صنايع بسته‌بندي
صنايع فولاد و سيمان
صنايع ساختماني
صنايع كاشي، سراميك
ميكسرها و تينكرها
صنايع دريايي
صنعت كشاورزي
صنايع نفت، گاز و پتروشيمي
نوار‌هاي نقاله‌ و كانواير

البته درهريك از صنايع ذكر شده، ممكن است گيربكس هليكال كاربردهاي مختلفي در بخش‌هاي متفاوت داشته باشد.


مزايا و معايب گيربكس هليكال 

همانطور كه گفتيم اين نوع گيربكس در صنايع مختلف كاربردهاي متعددي دارد. اين كاربردهاي مختلف از مزاياي گيربكس‌هاي هليكال نشات مي‌گير كه عبارتند از:

توليد حداقل صدا
بازده بالا
كاركرد بي‌نقص در سرعت‌هاي بالا
لرزش و تنش كم و جزئي
توانايي انتقال گشتاور و قدرت در سطح بالا
تعمير و نگهداري راحت و بي‌دردسر
نسبت تبديل بالا
روغن‌كاري ساده
استهلاك پايين

نكته ديگر اينكه هزينه گيربكس‌هاي هليكال باتوجه به مزايا و كيفيت آن‌ها قابل قبول است و مي‌توان گفت اين هزينه اوليه با استهلاك پايين ماشين و هزينه نگهداري مناسب آن جبران مي‌شود. البته درهر حال بايد قيمت بالاي گيربكس‌هاي هليكال را از معايب آن‌ها دانست. البته معمولا اين قيمت، تحت تاثير كيفيت متريال به‌كار رفته در اجزاي گيربكس و نوع اين متريال تغيير خواهد كرد. ضمن اينكه برند سازنده نيز تاثير خود را در قيمت نهايي گيربكس دارد. نكته ديگر اينكه چرخ‌دنده‌هاي پينيون در اين گيربكس به صورت مورب در مدار قرار مي‌گيرند بنابراين قدرت تحمل فشارهاي بالاي محوري را ندارند و براي بالات بردن اين آستانه تحمل محورهاي، نياز است كه از ياتاقان‌هاي مقاوم‌تر استفاده كرد.


انتخاب گيربكس هليكال

انتخاب گيربكس‌هاي هليكال با توجه به نياز و قابليت‌هاي انواع گيربكس هليكال صورت مي‌گيرد. در مطلبي در مورد انتخاب صحيح گيربكس صنعتي توضيح داده‌ايم. مواردي كه هنگام انتخاب يكي از اين انواع بايد مورد توجه قرار گيرد عبارتند از:

دور ورودي موتور
دور خروجي مورد نياز
توان ورودي موتور
گشتاور خروجي مورد نياز
نسبت تبديل

البته ابعاد، فرم گيربكس و فضاي در اختيار نيز از ديگر مواردي هستند كه بايد مورد توجه قرار گيرند. عدم دقت و توجه به موارد ذكر شده مي‌تواند مجموعه را با هزينه‌هاي اضافه بي‌دليل مواجه كند. اطلاعاتي كه بيان شد معمولا در كاتالوگ گيربكس‌ها ذكر مي‌شود و مي‌توان آن‌ها را با دقت انتخاب نمود و يا با كارشناسان مجموعه شيبا صنعت مي توانيد درارتباط باشيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ دى ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۳۰:۱۵ توسط:ك-نور موضوع: نظرات (0)

كاربرد آناليز اثر جريان در تشخيص عيوب الكتروموتورها

مقدمه

با توجه به نقش مهم انواع الكتروموتورهاي سه فاز و تكفاز در صنعت، پيشگيري ازعواملي كه باعث توقف‌هاي ناگهاني آن‌ها و جلوگيري از كاهش راندمان سيستم، كاهش توليد و افزايش هزينه‌ها بسيار مؤثر است. يكي از مهمترين اين روش ها، آناليز اثر جريان موتور است.

در گذشته آناليز اثر جريان موتور به‌عنوان روشي كه در كاركرد موتور هيچ‌گونه تأثيري ندارد شناخته‌شده است. در اين روش با نمونه‌برداري جريان از يك‌ فاز موتور و آناليز فركانس‌هاي به‌دست‌آمده مي‌توان به وجود، اندازه و نوع برخي از عيوب متداول در موتورها پي برد. 

بررسي خارج از مركزيت در الكتروموتور
خارج از مركز وضعيتي است كه در آن فاصله هوايي بين روتور و استاتور متقارن نيست. به‌عبارت‌ديگر عدم تقارن در فاصله هوايي وجود دارد. اين پديده موجب ايجاد نيروي كشش الكترومغناطيسي نامتعادل يا عدم تعادل نيروي شعاعي مي‌شود كه درنهايت در صورت افزايش بيش‌ازحد، موجب برخورد روتور با استاتور و متعاقب آن توقف آني است و سبب اثر ارتعاشات بر هسته استاتور و متناسب با آن بر سيم‌پيچ‌هاي استاتور و روتور  مي‌شود. بنابراين چنانچه عيب خارج از مركزيت در مراحل اوليه شناسايي مي‌شود، مي‌توان با پايش روند افزايشي آن از توقف آني موتور جلوگيري كرد.

خارج از مركزيت در موتورها به سه صورت نمايان مي‌شوند كه عبارت‌اند از:

1-گريز از مركز استاتيك
 در اين حالت فاصله هوايي بين روتور و استاتور در موقعيت كمتر از حد متعارف و در يك موقعيت بيشتر از حد متعارف است اين كاهش فاصله هوايي با چرخش روتور تغيير نمي‌كند و هنگامي‌كه به وجود مي‌آيد كه مركز روتور و استاتور يكي نيستند. پديدار شدن اين نوع خارج از مركزيت مي‌تواند ناشي از بيضوي بودن هسته استاتور، ناميزان بودن ياتاقان‌ها به علت مشكلات نسبي ساييده شدن ياتاقان‌ها، ناميزان بودن كوپلينگ مكانيكي و به وجود آمدن پديده soft foot  باشد.

2-گريز از مركز ديناميك
اين پديده هنگامي اتفاق مي‌افتد كه روتور حول مركز استاتور مي‌چرخد اما هم‌محور نيستند. خارج از مركزيت ديناميك سبب كاهش فاصله هوايي در طول محيط چرخش روتور مي‌شود و برخلاف خارج از مركزيت استاتيكي كه فقط در يك نقطه كاهش  فاصله هوايي داشتيم، اين تغييرات در فاصله هوايي همراه با چرخش روتور مدام تغيير مي‌كند و تمامي محيط استاتور را شامل مي‌شود، دلايل به وجود آمدن اين پديده عبارت‌اند از: تشديد مكانيكي اجزاء موتور در سرعت بحراني، گشادشدن محوطه ياتاقان و … . افزايش اين مؤلفه فركانسي بسيار بااهميت‌تر از گريز از مركز استاتيك است .

3-گريز از مركز مخلوط
در اين وضعيت گريز از مركز استاتيك و ديناميك تمايل به هم‌زيستي باهم دارند در اين شرايط روتور نه حول محور استاتور و ننه حول مركز خود مي‌چرخد، بلكه حول نقطه‌اي بين مركز استاتور و روتور مي‌چرخد.

 

ما در وبسايت شيبا صنعت سعي كرديم مطالب مفيد و آموزنده اي درباره انواع الكتروموتورتك فاز و سه فاز  و انواع گيربكس صنعتي گردآوري كنيم ، شما مي توانيد با مراجعه به آنها پاسخ سوالات احتمالي خود را پيدا كنيد.

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ دى ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۵۸:۱۵ توسط:ك-نور موضوع: نظرات (0)